Afvallen, de basisprincipes

afvallenOvergewicht wordt een steeds groter en vaker voorkomend probleem bij veel mensen.
Steeds meer mensen ervaren de nare gevolgen van overgewicht.
Hoe ontstaat overgewicht? En hoe kan met gezond en verantwoord afvallen, en nog belangrijker, de verloren kiloís er ook af houden.

Hier op beautyhome willen wij u graag helpen met afvallen en een gezond gewicht bereiken.
In dit artikel bespreken wij de basisprincipes van gewichtsverlies/afvallen.
We gaan nog niet te diep in op allerlei verschillende afslankmethodes, maar geven een simpele en duidelijke uitleg van de basisprincipes van het afvallen.

Het lichaamsgewicht wordt bepaald door het verschil tussen het aantal caloriŽn dat men inneemt, en het aantal caloriŽn dat men verbrand.
Alles wat we eten bevat caloriŽn, en alles wat we doen verbrand caloriŽn. De meeste caloriŽn worden zelfs verbrand terwijl we niks doen. Onze ruststofwisseling is namelijk goed voor zoín 60 tot 70% van onze gehele calorie verbranding gedurende de dag.
De ruststofwisseling wordt ook wel basaal metabolisme of BMR (Basal Metabolic Rate) genoemd.

Een gezonde man van rond de 30 (1m87 lang, en 81kg zwaar) heeft per dag zoín 1900 kcals(kilocaloriŽn) nodig om aan zijn ruststofwisselingsbehoefte te voldoen(een vrouw van rond de 30 van 1m70 en 65kg heeft per dag zoín 1450 kcals nodig om aan haar ruststofwisselingsbehoefte te voldoen). Dit houdt in dat deze man zoín 1900 kcals zal moeten eten om niet af te vallen.

In deze berekening gaan we er echter vanuit dat deze man totaal geen fysieke arbeid verricht. En dit is natuurlijk bijna nooit het geval.
Dus om tot een goede berekening te komen zullen we een arbeidstoeslag erbij moeten voegen.
We gaan er in dit voorbeeld even vanuit dat deze man 1-3 keer per week een matig intensieve sport doet, en overdag een zittend beroep heeft.
Om deze arbeidstoeslag erbij te voegen, vermenigvuldigen we onze ruststofwisselingsbehoefte met 1.375, en komen dan op een totaal van 2630 kcals.

Deze 2630kcals is de caloriebehoefte van deze man op 1 dag.
Als deze man op een dag meer dan 2630 kcals zal eten zal hij in theorie aankomen, en als hij minder eet afvallen.
Natuurlijk komen hier nog veel meer factoren bij kijken, maar in de basis is dit de berekening om te zien hoeveel men moet eten om af te vallen of aan te komen.

Meer informatie over het berekenen van uw caloriebehoefte vind u hier.

Zo, nu weten we enigsinds wat uw behoefte op 1 dag zijn. Met deze wetenschap kunnen we dus bepalen hoe u af kunt vallen. U kunt dit doen door 1. Minder te eten of 2.Meer te bewegen(en dus meer calorien te verbranden). Er zijn nog verscheidene andere factoren die van invloed zijn op het lichaamsgewicht, maar dit laten we voorlopig even buiten beschouwing, want dit is de basis van het afvallen.

Optie 1: Minder eten.
Als u besluit minder te gaan eten, dan wordt datgene wat u eet, nog belangrijker. Omdat u minder eet krijgt u namelijk ook minder voedingsstoffen binnen. Zorg dus dat u vooral gezonde voeding eet die veel vitamine, mineralen en bouwstoffen bevat.
Hoeveel minder moet u gaan eten? Dit is vrij lastig te bepalen, maar om op een gezonde manier af te vallen, kunt u het beste beginnen om zoín 10 tot 20% minder kcals te eten dan uw behoefte. Op deze manier zult u het minder eten het beste vol kunnen houden, en krijgt u bij een gezond voedingspatroon toch nog voldoende goede stoffen binnen.

Optie 2: Meer bewegen
Door meer te bewegen verbrandt u meer caloriŽn. Op deze manier kunt u gewoon ongeveer hetzelfde blijven eten als u nu doet, en zult u toch af kunnen vallen omdat u op deze manier ook een negatieve caloriebalans creŽert. (u zult meer caloriŽn gebruiken dan dat u binnenkrijgt).

Ook een combinatie van optie 1 en 2 is mogelijk, dit zal het afvallen alleen nog maar meer bevorderen.

Voor beide methoden geld wel dat u het geleidelijk zult moeten invoeren. Ga niet ineens 1000kcals per dag minder eten, en ga ook niet ineens 7 dagen per week 1 uur lang intensief sporten.
Bouw het minder eten, en het sporten langzaam op, en zorg ervoor dat u zich goed blijft voelen.

Afvallen doe je niet in een paar weken (alhoewel verschillende dieet-guruís anders beweren). Het is een continu process, en het bereiken van een gezondgewicht is vaak een hele mentaliteitsverandering en een verandering in uw gehele levensstijl. Veel mensen willen binnen zo kort mogelijke tijd, zoveel mogelijk afvallen. Dit soort methodes om af te vallen, werken het jojo-effect zeer in de hand. Zo, hopelijk begrijpt u nu de basis van het afvallen/aankomen, en kunt u deze basis gebruiken om op een gezonde manier op gewicht te komen en te blijven. Hier op beautyhome, zullen wij u steeds blijven informeren over de verschillende manieren van afvallen,aankomen en het bereiken van een gezond gewicht.

Lees meer over deze onderwerpen : afvallen