Berekenen dagelijkse caloriebehoefte

Het berekenen van uw dagelijkse caloriebehoefte gaat in 2 stappen.
In stap 1 bepaald u uw Basale Stofwisselings Snelheid (Basal Metabolic Rate of BMR). Uw BMR of ruststofwisseling is het aantal calorieŽn dat uw lichaam verbrandt om de normale lichaamfuncties(het kloppen van het hart, ademhalen enz.) uit te kunnen voeren.

Na het bepalen van uw ruststofwisseling moeten we nog een arbeidstoeslag berekenen. U zult namelijk geen dagen meemaken waarop u geen lichamelijke activiteit heeft.

De factoren die meetellen bij het bepalen van je ruststofwisseling zijn:
1. Je lichaamsgewicht
2. Je lengte
3. De hoeveelheid spiermassa ten opzichte van de hoeveelheid vetmassa(vetpercentage)
4. Je leeftijd
5. Je geslacht

Factor 3 (het vetpercentage) laten we bij deze berekening even buiten beschouwing.
De Katch-McArdie methode gebruikte deze factor wel en is nauwkeuriger, maar omdat deze ingewikkelder is om zelf uit te voeren, laten we deze hier buiten beschouwing.

We maken bij onze berekening gebruik van de zogenaamde Harris-Benedict methode.

Een korte bespreking van het hoe en waarom de bovengenoemde factoren van invloed zijn op de berekening van je ruststofwisseling.

1: Je lichaamsgewicht + 2: Je lichaamslengte
Hoe groter en zwaarder je bent, hoe meer caloriŽn je lichaam nodig zal hebben om de lichaamsfuncties of bewegingen uit te kunnen voeren.

4: Je leeftijd
Als je ouder wordt gaat je ruststofwisseling omlaag, en daarmee dus ook je caloriebehoefte.

5: Je geslacht
Mannen hebben over het algemeen meer caloriŽn nodig dan vrouwen.
Dit komt doordat het mannelijk lichaam meestal meer spiermassa bevat dan het vrouwelijk lichaam. En spieren verbruiken meer calorieŽn dan vet.

Ok, dan volgt hier de daadwerkelijke berekening op basis van de Harris-Benedict methode:

Voor mannen geldt:
66 + (13.7 * gewicht in kg) + (5 * lengte in cm) Ė (6.8 * leeftijd in jaren)

Voor vrouwen geldt:
655 + (9.6 * gewicht in kg) + (1.8 * lengte in cm) Ė (4.7 * leeftijd in jaren)

Hier komt dan nog de arbeids/activiteit toeslag bij. Deze wordt alsvolgt berekend:
1: Weinig of geen training, zittende baan = * 1.2
2: Lichte training/ sportieve activiteiten 1 tot 3 keer per week = * 1.375
3: Gemiddelde training/ sportieve activiteiten 3 tot 5 keer per week = *1.55
4: Zware training/ sportieve activiteiten 6 to 7 keer per week = * 1.725
5: Zware training / sportieve activiteiten 6 to 7 keer per week in combinatie met een zwaar fysiek beroep = * 1.9

Voor een 30 jarige vrouw van 1m70 met een gewicht van 65 kg en een zittend beroep, die 1-3 keer per week sport komt de berekening neer op:
655 + (9.6 * 65) + (1.8 * 170) Ė (4.7* 30) * 1.375 = 1986 kcals

Hieronder kunt u uw eigen caloriebehoefte berekenen:
Gewicht (kg)
Lengte (cm)
Leeftijd
Activiteitsniveau
(1 tot 5)
BMR
Behoefte


Let erop dat deze berekening een indicatie is. De berekening is vrij nauwkeurig, maar zal van persoon tot persoon toch enkele procenten kunnen afwijken.