Krachttraining, de basis

krachttraining Iedereen weet dat sporten goed voor je is. Maar vaak denkt men dan vooral aan duursporten zoals hardlopen, fietsen, cardio-fitness. Het belang van krachttraining wordt nogal eens onderschat.
Krachttraining is echt niet alleen voor bodybuilders of powerlifters! Iedereen heeft baat bij krachttraining.
Door krachttraining verstevig je je spieren en je je in zijn geheel fitter voelen. Je hebt minder last van pijntjes omdat je lichaam beter in staat is alles op te vangen.
Heel veel mensen hebben last van hun rug, en zouden enorm baat hebben bij krachttraining, gewoon om te zorgen dat alles net wat beter belastbaar is.
Krachttraining verstevigt niet alleen je spieren, maar eigenlijk je hele lichaam. Daardoor neemt ook het risico op blessures af.

Naarmate je ouder wordt zal je spiermassa afnemen. Zonder te sporten zul je dus altijd zwakker worden, en meer risicoís lopen op blessures.
Je spiermassa heeft ook een grote invloed op je stofwisseling. Als je meer spiermassa hebt zal je ruststofwisseling hoger zijn waardoor je slanker zult blijven.

De basis
Let erop dat je trainingsprogramma altijd uitgebalanceerd is. Zorg ervoor dat al je spieren voldoende training krijgen.
Als je voor het eerst gaat trainen raden wij u aan u te laten begeleiden door een gediplomeerde trainer. Zomaar zelf wat aan gaan rommelen is gevaarlijk en werkt vaan contra-productief.

Bij krachttraining zult u vaak 1-3 setjes van een oefening doen, waarbij ieder setje bestaat uit 6-25 herhalingen van de beweging. Let erop dat u goed blijft ademen tijdens de oefening.
Voer de oefening altijd volledig gecontroleerd uit. Als u merkt dat u de controle verliest, en moet gaan forceren, begin dan overnieuw met een lichter gewicht.
Als het u lukt de gewenste herhalingen, gecontroleerd uit te voeren, dan kunt u het gewicht gaan verhogen, doe het verhogen in stappen van 5-10%.
Door steeds het gewicht te verhogen zult u u lichaam en spieren trainen om sterker te worden.

U zult bij krachttraining ook zogenaamde plateauís tegenkomen. U zit dan op een bepaald gewicht per oefening, en het lukt u niet om dit gewicht te verhogen.
Zorg dan dat u gaat afwisselen.
Verander de volgorde van de oefeningen, verander het aantal herhalingen, verander het aantal sets, verander het aantal dagen per week dat u de oefening uitvoert.
Het lichaam zal steeds opnieuw geprikkeld moeten worden om zich aan te passen en daardoor sterker te worden.

Onderzoek heeft uitgewezen dat krachttraining niet alleen de spieren maar ook de botten versterkt en het risisco op botontkalking wordt hiermee verlaagt.
Een veilig en goed krachttrainingsprogramma gecombineerd met een cardio-fitness programma dragen uitstekend bij aan een goede algehele gezondheid.