Rugpijn, waar komt het vandaan, en wat kun je er tegen doen

In nederland hebben veel mensen wel eens last van (lage) rugpijn. Rugpijn is erg vervelend omdat het je vaak belet dingen te doen die je eigenlijk wilt.

De plaats van de pijn zit meestal tussen de onderste rug en de billen. Deze streek noemen we de lendenstreek. De pijn kan verschillende oorzaken hebben zoals:
-Overgewicht, door overgewicht komt er extra druk op de rug en op de wervels, hierdoor kan de pijn optreden.
-Onvoldoende beweging.
-Een slecht matras, te hard of te zacht (door in de verkeerde houding te slapen kan lage rugpijn optreden).
-Zwaar lichamelijk werk waarbij met veel moet bukken of zwaar moet tillen.
-Veel zitten in verkeerde houding (heeft u zittend werk, let dan op de instelling van u stoel, en op u werkhouding).
-Stress, bij stress komt er vaak veel spanning op je spieren te staan, deze spanning kan ook zorgen voor rugpijn.

Zenuwpijn?

Rugpijn kan ook uitstralen naar bijvoorbeeld de billen of de benen. Als u deze uitstraling voelt, wordt de rugpijn waarschijnlijk veroorzaakt door een zenuw die klem zit. De pijn kan zich ook uiten in tintelingen of een ‘doof’ gevoel, ook dan is er vaak sprake van een beknelde zenuw.

Chronisch?

Soms is de rugpijn van chronische aard. Het is dan geen tijdelijke rugpijn, maar een steeds aanwezige pijn. Deze pijn heeft andere oorzaken dan de tijdelijke rugpijn, u kunt denken aan:
-diabetes
-bekkeninstabiliteit
-een aangeboren afwijking/vergroeiing van de ruggenwervel
-een hernia (kapotte tussenwervelschijf)
-artose (slijtage van de wervels)
-ontsteking

Wat kunt u er tegen doen?

Hier volgen een aantal tips om de rugpijn de verminderen of te voorkomen:
-Zorg voor een rechte rug bij het opstaan vanuit het zitten. Gebruik bijvoorbeeld de leuningen van een stoel om jezelf op te drukken
-Zorg ervoor dat je geen plotselinge snelle bewegingen vanuit je rug maakt.
-Neem voldoende rust, maar ook niet teveel. Beweging is juist goed, en houd je rug soepel.
-Houd je rug warm, kou kan de pijn verergeren, en warmte kan de pijn verminderen. Neem dus bijvoorbeeld een warme douche, of warm bad.
-Voorkom tegelijk draaien en bukken.
-Zorg voor een goede houding in de stoel.
-Als je in bed gaat liggen, ga dan eerst rechtop op de bedrand zitten en ga daarna op je zij liggen. Bij het opstaan kun je dit precies andersom doen.
-Bij overgewicht probeer wat kilo's kwijt te raken, dit verlicht de druk op uw rug.
-Onderzoek ook zelf wanneer je het meeste of de minste pijn heb, op deze manier zul je beter je eigen rugpijn kunnen besrijden of zelfs voorkomen.
-Als de pijn niet minder wordt maar continue hetzelfde blijft, of erger wordt. Ga dan naar een huisarts, de huisarts kan dan de oorzaak van de pijn vaststellen, en je eventueel doorverwijzen voor behandelingen bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut.
Word/is de pijn ondraagelijk, dan kan de huisarts ook pijnstillers voorschrijven.