Koolhydraten - Uitleg over de verschillende vormen en werking van koolhydraten

Wat zijn koolhydraten?

Als je eten koopt in de supermarkt. Zie je op het etiket de voedingswaarden staan. Hierbij staat altijd de hoeveelheid koolhydraten vermeldt. Maar wat zijn koolhydraten? En welke rol spelen ze in onze voeding?

Koolhydraten zijn eigenlijk een verzamelnaam voor alle Ďsuikersí die in onze voeding voorkomen. Er zijn verschillende vormen van koolhydraten en we delen ze vaak in in simpele(snelle) en complexe(langzame) koolhydraten. Deze indeling slaat vooral op de snelheid waarmee ze opgenomen worden in het lichaam. Alle koolhydraten worden als glucose (vorm van suiker) opgenomen door het lichaam. Deze glucose wordt via het bloed getransporteerd naar organen en delen van het lichaam waarin ze nodig zijn. Glucose is de brandstof waarop het lichaam loopt. Als het glucose pijl in het lichaam daalt en het lichaam toch energie nodig heeft, dan krijgen we honger. Op deze manier zorgt het lichaam ervoor dat de glucosespiegel op pijl blijft. Krijg je echter teveel glucose binnen, en kan het lichaam het niet allemaal gebruiken, dan wordt het opgeslagen als vet. Dit vet kan gebruikt worden als reserve op het moment dat het lichaam meer glucose nodig heeft.

Koolhydraten zijn niet noodzakelijk voor het lichaam om te overleven. Het lichaam is in staat op bepaalde eiwitten en vetten om te zetten in glucose, en deze te gebruiken als brandstof. De laatste jaren zijn daarom low-carb dieŽten populair. Deze dieŽten bevatten weinig carbs(carbohydrate is het engelse woord voor koolhydraat). Dus je lichaam wordt dan gedwongen om glucose te gaan maken uit de lichaamseigen vetcellen. Op die manier kun je dus afvallen.

Ondanks het feit dat koolhydraten dus niet noodzakelijk/essentieel zijn om te overleven, zijn er toch veel bronnen van koolhydraten die goed bij kunnen dragen aan een goede algehele gezondheid. Fruit bijvoorbeeld is een belangrijke bron van vitamine, maar bevat bijna altijd een grote hoeveelheid koolhydraten. Ook verschillende graan producten bevatten veel koolhydraten, maar daarnaast ook veel belangrijke voedingsstoffen. Schrap dus niet zomaar al de koolhydraatbronnen uit je dieet, maar ga er voorzichtig mee om.

Complexe of simpele koolhydraten

Simpele koolhydraten komen vooral voor in fruit,melkproducten en sommige groenten. Daarnaast komen we ze ook tegen in producten waar suiker aan toegevoegd is zoals koekjes,snoep,gebak,zoete sauzen. De eerste groep (vooral groenten en fruit) bevatten naast simpele koolhydraten ook nog veel vezels , vitamines en mineralen, en zijn daardoor goed voor de gezondheid. En doordat ze naast simpele koolhydraten ook vezels bevatten, is de energieafgifte toch iets trager dan de 2e groep. De 2e groep bevat nauwelijks voedingsstoffen, en past dus eigenlijk niet in een gezond voedingspatroon.

Complexe koolhydraten vinden we vooral in bonen, erwten, volkoren granen, en bruine rijst. Deze vorm van koolhydraten wordt minder snel verbruikt door het lichaam. De afgifte van glucose gebeurt langzamer en regelmatiger. Op deze manier heeft het lichaam dus voldoende energiereserves voor een langere periode. Complexe koolhydraten hebben een langere en ingewikkeldere molecuulstructuur, daardoor duurt het langer voordat het spijsverteringkanaal deze koolhydraten heeft afgebroken en omgezet naar glucose.

Waarom complexe koolhydraten?

complexe koolhydraten Complexe koolhydraten zorgen voor een meer gelijkmatige afgifte van energie. De glucose spiegel (bloedsuikerspiegel) in je bloed zal dus minder snel stijgen, maar wel langer op een goed niveau blijven. Bij simpele koolhydraten stijgt de glucosespiegel snel en daalt die ook weer snel, daardoor krijg je snel na het eten weer trek en zul je dus geneigt zijn (te)veel te gaan eten. Als je af wilt vallen is het dus een goed idee om simpele koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. Je wilt immers zo min mogelijk last krijgen van een hongergevoel.

GI (Glycemische index)

Om te bepalen of een voedingsmiddel voornamelijk simpele(snelle) of complexe(trage) koolhydraten bevat gebruiken we de GI index. Deze GI waarde geeft aan hoe sterk en hoe snel de glucosespiegel in het bloed stijgt na het eten van het voedingsmiddel. Klik hier voor een GI-tabel.

Lees meer over deze onderwerpen : koolhydraten

Gezondheid