Voeding tegen stress

Grijpt u ook wel eens naar eten als u onder druk staat? Of neemt u snel een zoete snack als de spanning u te hoog wordt?
Dit eetgedrag tijdens stressmomenten, het zogenaamde ‘emo-eten’, is volkomen normaal. Iedereen grijpt wel eens naar de snackkast bij momenten van spanning of stress.
Het grijpen naar eten hoeft totaal geen probleem te zijn voor uw gezondheid.
Het probleem is vaak dat we geneigt zijn om naar ongezond voedsel te grijpen, terwijl er goede en ook erg lekkere alternatieven voor dit soort momenten zijn.

Probeer bijvoorbeeld eens noten in plaats van die vette zoute chips.
Noten zoals amandelen,cashew noten,zonnebloem pitten, bevatten veel goede vetten en gezonde voedingsstoffen.

Grijpt u normaal snel naar chocolade? Geen noot, dit kan nog steeds. Probeer echter wel een zo puur mogelijke variant te pakken.
Hoe puurder de chocolade, hoe meer cacao er in zit.
En cacao is een prima stof! Het is wetenschappenlijk bewezen dat je je van de cacao in chocolade beter gaat voelen. Dit komt doordat cacao de hoeveelheid serotonine en endorfine in je hersenen verhoogd. Deze stoffen zorgen ervoor dat je je rustiger en prettiger gaat voelen. Probeer je chocolade snack wel te beperken tot 1 of 2 stukjes chocolade. Want ondanks deze goede eigenschappen, bevat chocolade ook nog suikers en vetten waardoor het wel een caloriebommetje is.

Andere voeding die helpt tegen stress is:
Spinazie
Spinazie is rijk aan magnesium.
Magnesium is een mineraal dat het lichaam kalmeert en de effecten van stress vermindert. Het zorgt er onder andere voor dat je bloeddruk niet ineens omhoog schiet tijdens momenten van stress. Eet voor een spannende presentatie dus bijvoorbeeld een omelet met gedroogde tomaten en spinazie, voor een rustige en minder gestresste presentatie.

Sinaasappelen
Stress laat zijn sporen na in het lichaam, vooral je weerstand heeft te lijden onder stressfactoren. Sinaasappelen bevatten een grote hoeveelheid vitamine C. Deze vitamine is erg belangrijk bij het op peil houden van je weerstand.
Ook sinaasappelsap is natuurlijk zeer goed. Let er echter wel op dat u puur sap neemt, zonder toegevoegde suikers.

(Vette) Vis
Vis zoals zalm, makreel, haring en sardientjes, bevatten veel omega 3 vetten. Het toonaangevende tijdschrift Diabetes & Metabolism heeft een studie gepubliceerd waaruit blijkt dat mensen die hun omega 3 inname 3 weken lang verhoogde, minder last van stress hadden en zich relaxter en rustiger voelden.

Havermout
Havermout bevat relatief veel vitamine B.Vitamine B zorgt voor een verhoogde serotonine aanmaak, een neurotransmitter die kalmerende signalen naar je hersenen verstuurt.
Ontbijten met een kom havermout is dus een prima manier om je dag rustig en kalm te beginnen.