Train je geheugen

geheugen Iedereen heeft het wel eens. Je vergeet ineens je trouwdag, of die belangrijke afspraak...
Het is erg lastig als je geheugen je in de steek laat.
In dit artikel vind u tips en manieren om uw geheugen te trainen, en te verbeteren.

Training: Als je hersenen niks te doen hebben, of niks nieuws leren, dan vallen ze als het waren in slaap.
Houd je hersens wakker door bijvoorbeeld spelletjes als kruiswoordpuzzels, sudokuís. Ook het volgen van een discussie of het nieuws houdt je hersenen actief.

Verander je dagelijkse routine om te voorkomen dat je hersenen lui worden.
Begin ís ochtends eens met ontbijt in plaats van eerst te douchen, of neem een andere route richting je werk.
Andere oefeningen om je hersenen wakker te schudden zijn bijvoorbeeld:
-veel dingen met links doen terwijl je rechthandig bent.
-met je ogen dicht op de tast de weg in je huis vinden.
-Koop Braintraining voor de Nintendo DS, met dit trainingsprogramma train je je hersenen door middel van bijvoorbeeld hoofdrekenen,onthoud spelletjes, etc.

Conditie:
Naast deze specifieke training voor je geheugen is het erg belangrijk om in goede conditie te zijn om je geheugen optimaal te kunnen benutten.
Zorg dat je voldoende goede nachtrust krijgt.
Terwijl je slaapt zullen je hersenen allerlei opgedane indrukken en gedachtes verwerken, die je tijdens de dag hebt gekregen.
Stop met roken.
Nicotine kan problemen met de bloedsomloop veroorzaken en daardoor kunnen je hersenen problemen krijgen.
Drink met mate.
Overmatig alcoholgebruik kan leiden tot het afsterven van hersencellen.
Verminder stress.
Stress en spanning zijn niet goed voor je hersenen.
Blijf actief!
Alle lichaamsbeweging helpt om je lichaam en dus ook je hersenen in goede conditie te houden. Pak vaker de fiets, of ga lopen naar de supermarkt. Lichaamsbeweging is goed voor de bloedcirculatie, en je gebruikt je zintuigen. Het gebruik van je verschillende zintuigen is erg belangrijk voor het in vorm houden van je hersenen.

Voeding:
Ook het eten van voldoende gezonde voeding is erg belangrijk om je hersenen en daarmee je geheugen op peil te houden.
Antioxidanten en vitamine C zijn belangrijk om het geheugenverlies dat toeneemt naarmate je ouder wordt, te verminderen.
Vitamine C vind je in koolsoorten, aardappels en vele fruitsoorten.
Antioxidanten zitten vooral in broccoli, rode- en chilipeper, druiven en groene thee.
Het eten van voldoende vitamine B zorgt voor het verbeteren van de zuurstoftransport in je lichaam.
Daarmee voorzie je je hersenen dus van voldoende zuurstof om goed te kunnen functioneren.
Goede bronnen van vitamine b zijn onder andere: aardappels, melk, vlees, sinaasappels en peulvruchten.
Omega 3 vetzuren zijn essentiele vetzuren en verbeteren je hersenfuncties.
Vette vis zoals zalm, haring, makreel en sardine zijn goede bronnen van omega 3 vetten. Ook zijn er eieren met omega-3 vetten erin.