6 tips voor beter tijd-management, doe meer met je tijd.

Tijd….tegenwoordig lijken we nooit genoeg tijd te hebben. Iedereen heeft het druk, druk met werk,druk met de relatie,druk met de kids, tussendoor nog sporten, en dan ook nog tijd vinden voor je sociale contacten?? Het is allemaal erg lastig.

Het gevoel dat we nergens tijd voor hebben. Of dat we altijd te weinig tijd hebben, kan tot stress lijden. En stress kan vele negatieve gevolgen hebben voor ons leven.

In dit artikel geven we een aantal tips om te zorgen dat je beter met je tijd om kan gaan, en je tijd beter kan benutten.

Maak een tijdschema

Neem 1 week. En schrijf op wat je iedere dag van die week doet. En wees eerlijk! Als je per week 25 uur tv kijkt, schrijf dat dan gewoon op. Zorg dat je een zo volledig mogelijk overzicht krijgt van de besteding van je tijd.

Voor veel mensen is dit al een pijnlijke gewaarwording. Vaak wordt duidelijk hoe ongestructureerd we onze tijd indelen, en hoeveel tijd we verdoen.
Het is lastig om het gebruik van tijd te veranderen. Maar je hebt het nu tenminste duidelijk op papier zijn. En het inzien van je tijdgebruik is stap 1 bij het verbeteren van je tijd gebruik.

Leer “Nee” te zeggen

Zet je mobiel uit. Doe de deur niet open, en beantwoord geen mails op internet. En als iemand je vraagt om iets voor hem/haar te doen, terwijl je eigenlijk echt geen tijd hebt zeg dan gewoon nee . En probeer je daar dan niet schuldig over te voelen.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar voor veel mensen is dit 1 van de grootste problemen kwa tijd-management. Ze kunnen geen nee zeggen, en zijn dus veel tijd kwijt aan het helpen van anderen.

Wat kan helpen om je te leren nee te zeggen, is goed je prioriteiten bepalen. Bekijk je tijdsschema voor die dag/week, en bekijk welke activiteiten je echt belangrijk vind. Als de belangrijke zaken duidelijk gepland zijn, zul je eerder geneigd zijn nee te zeggen, omdat je dan de gevolgen ziet voor de belangrijke zaken die dan moeten wijken.

To-do lijstje

Maak een to-do lijstje van alle activiteiten die je nog moet doen de komende tijd.
Zorg ervoor dat je ook een goede inschatting maakt van de tijd die alle items op het lijstje in beslag nemen. Als je de duur van een item duidelijk voor ogen hebt, kun je je todo-tjes beter inplannen in je dag.
Het maken van zo’n lijstje helpt automatisch ook met het prioriteren van de items op het lijstje. Je ziet direct welke dingen het meest belangrijk zijn.

Schakel de hulp van je computer in

Gebruik je computer om je te helpen bij het indelen van je tijd. Er zijn verschillende programma’s die je kunne helpen bij het maken van een tijdschema, een todo lijstje of een kalender.

Zorg ervoor dat je pc al je papierwerk gaat vervangen. Papierwerk kan kwijt raken, en zal dan weer tijd kosten om gevonden te worden.
Door alles centraal op je pc te bewaren, heb je altijd alles direct bij de hand.

Weg met al die blaadjes met todo items of telefoonnummers, zet ze in je pc en je bureau zal een stuk opgeruimder lijken. Hoe opgeruimder je bureau is, hoe minder tijd je kwijt zult zijn aan het opruimen/ordenen van dingen.

Multitasken

Door de stress en druk die we tegenwoordig ervaren, zijn we vaak aan het multitasken. We doen dan meerdere taken tegelijk. Denk aan autorijden en bellen, of koken en bellen.
Pas op met multitasken, want bijvoorbeeld autorijden en tegelijk bellen is erg onveilig!
Maar er zijn genoeg zaken die prima te combineren vallen.
- Luister naar audio cursussen terwijl je thuis schoonmaakt
- Betaal je rekeningen terwijl je tv kijkt
Enzovoort.

Vrouwen kunnen over het algemeen beter multitasken dan mannen. Maar vrouwen kunnen ook wat leren van mannen. Mannen zijn namelijk beter in staat om zich te focussen op 1 bepaalde taak, terwijl vrouwen hier vaak meer moeite mee hebben.

Wees geen perfectionist

Er is helemaal niks mis met “gewoon” zijn. Perfectionisme is het aandacht besteden aan ieder overdreven klein detail en nooit tevreden zijn met wat je gedaan hebt. Door te lang ontevreden te zijn over je actie zal je teveel tijd kwijt zijn met deze actie. Probeer normale, goed haalbare doelen te stellen. Op die manier zul je eerder klaar zijn met je acties, en er ook een beter gevoel aan overhouden.
Door moeilijk haalbare doelen te stellen, zul je eerder teleurgesteld zijn en er een negatief gevoel aan overhouden.

Beloon jezelf

Beloon jezelf voor alles wat je goed gedaan hebt, hoe klein het ook is!
Die beloning hoeft niet groot te zijn, soms is 5 minuten tv kijken al genoeg. Maar zorg ervoor dat je je goed voelt over je bestede tijd.