Masseer je eigen benen

Het masseren van je eigen benen is niet alleen rustgevend en ontspannend. Het kan ook een positieve werking hebben op tal van beenproblemen. Door te masseren verbeter je namelijk de doorbloeding in je benen, en kun je allerlei kwaaltjes en ongemakkelijkheden (zoals spataderen, cellulitis, vermoeide benen, stijfheid) helpen bestrijden/voorkomen.

Hoe masseer je je eigen benen?

Bij het masseren is het handig om een massageolie te gebruiken. Deze olie zorgt ervoor dat het masseren soepeler kan verlopen, daarnaast verzorgen ze de huid van je benen, en geven ze vaak een rustgevende geur af.
Zorg ervoor dat je op een plek zit waarop je goed stevig kan zitten, maar zorg er wel voor dat je op een rand van een stoel/bank/bed zit zodat je je gehele been (de voor en achterkant) goed kan bereiken.
Het masseren begin je van onder naar boven. Je begint met het kneden van de kuiten. Kneed niet te hard, maar maak gelijkmatige kneedbewegingen die de gehele kuit goed losmaken.
Zorg ervoor dat je uitstrijkt met de bloedsomloop richting je hart mee, in dit geval dus omhoog.
Als je eventuele pijnzones of spataderen heb, oefen hier dan niet teveel druk op uit.
De bovenbenen (voor- en achterkant) kunnen met wat meer druk gemasseerd worden. In de bovenbenen zitten grote sterke spieren, die meer druk nodig hebben om zich te kunnen ontspannend en de doorbloeding te verbeteren.
Wissel steeds met beide handen af, en maak kneed of draaibewegingen omhoog richting je heup.

Voetmassage

Na of tijdens het masseren van je benen, kun je natuurlijk ook je voeten even meenemen.
Een voetmassage werkt zeer ontspannend, en zorgt voor een betere doorbloeding van de voeten. Mensen die vaak last hebben van koude voeten zijn extra gebaat bij een voetmassage.
Leg je voet op je knie zodat je goed bij de onderkant van de voet kan komen. Begin met het masseren van de tenen, begin bij de kleine teen en schuif op richting de grote teen. Masseer elke teen door de teen met wijsvinger en duim beet te pakken.
Na de tenen kun je je voetzool masseren. Doe dit door 2 handen op je voet te leggen, en met beide duimen gelijkmatig druk uit te oefenen op de zool. Maak draaiende bewegingen met je duimen van binnen naar buiten.